Oud-studenten snappen eigen studieschuld niet

Op diverse media berichtten gisteren over oud-studenten die in de problemen komen met het terugbetalen van hun studieschuld. In totaal zijn er zo’n 140.000 oud-studenten met betalingsachterstanden.

Wanneer deze hoogopgeleiden om wat voor reden dan ook een betalingsachterstand oplopen reageren ze niet of niet adequaat op waarschuwingspost die ze van de DUO ontvangen.

Onze Nationale Ombudsman vindt dat de DUO niet goed communiceert met deze oud-studenten. Lees de volgende quote uit het gelinkte artikel goed en laat het even op je inwerken….

“Van Zutphen vindt dat DUO niet op een goede manier communiceert met de (oud-)studenten over de schulden. Zo stuurt DUO weliswaar mails, betalingsverzoeken, notificaties en aanmaningen, maar daar slaan studenten vaak niet op aan. De communicatie moet actiever en persoonlijker, vindt hij.”

Lees de quote dan nog een keer goed.

De DUO stuurt dus mails, betalingsverzoeken, notificaties en aanmaningen. Maar deze hoogopgeleide mensen slaan hier niet op aan, wat dat dan ook mag betekenen. Ik lees hierin: “maar studenten negeren dit”.

In een ander artikel over dit onderwerp lees ik:

In de praktijk valt dat tegen. Studenten ontvangen de notificatiemails niet, omdat zij hun mailadres hebben gewijzigd en dit niet hebben doorgegeven aan DUO. Ook vergeten zij vaak in te loggen nadat het ontvangen van een notificatiemail. ‘Zij lieten daarbij ook weten dat zij MijnDUO weinig raadplegen. Hierdoor kan de schuld al flink opgelopen zijn als per post het Betalingsverzoek wordt ontvangen’, aldus de Ombudsman.”

Mensen die geheel zijn opgegroeid in een wereld met email snappen blijkbaar niet dat ze wijziging van emailadres moeten doorgeven, of het oude adres mail laten doorsturen.
Dus je krijgt een bericht dat je een betalingsachterstand hebt met een link dat je op mijnDUO meer informatie kunt vinden en van “vergeet” je in te loggen. Dat kan natuurlijk best 1x gebeuren, maar dan krijg je eerst nog een herinnering.

Nog een stukje uit het tweede artikel:

“Concreet betekent dat DUO allemaal (voornamelijke digitale) post stuurt over bijvoorbeeld het vervallen van ov-rechten, schulden en betalingsachterstanden. Deze digitale post komt in de berichteninbox op MijnDUO alwaar de student kan geraken door in te loggen met DigiD. Op het moment dat er een bericht klaarstaat ontvangt de student hiervan een notificatie per e-mail. Geen zaken die voor een digitale generatie voor onmogelijk lijken.”

Ik vind het erg zorgwekkend dat zo veel jonge hoogopgeleide mensen niet snappen dat als je een herinnering, betalingsverzoek of aanmaning krijgt, je actie moet ondernemen. Dat kan zijn door alsnog te betalen of om een betalingsregeling of pauze in je aflosverplichtingen te regelen.

Ik zou bijna zeggen dat dit het failliet van ons onderwijs is, want ik kan me niet voorstellen dat het bij 140.000 mensen onwil of overmacht is….

In het verleden had ik (M) ook een behoorlijke studieschuld doordat ik veel te lang over mijn studie gedaan heb. Maar vanaf het begin heb ik netjes aan alle betalingsverplichtingen voldaan en ben op een gegeven moment zelfs extra gaan aflossen op die lening. De reden daarvoor was dat ik bij de hypotheek van onze huidige woning kon zeggen dat ik geen studieschuld meer had, ondanks dat die niet werd meegerekend.
Op het moment dat de betalingen begonnen was ik echt niet zo bewust met geld bezig en was ook mijn administratie best een grote chaos, maar de post van de IB-groep (nu de DUO) wa altijd wel goed gearchiveerd.

Ik kan er gewoon niet bij dat mensen, hier vermoed ik in veel gevallen, zo laks kunnen zijn met hun schuld(en). En dat los je volgens mij niet op door de DUO alle mensen met een betalingsachterstand te gaan bellen zoals de ombudsman voorstelt……

Hoe kijken jullie hier tegen aan?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *