Post van de bank: phishing of identiteitsfraude

De afgelopen dagen vielen er bij ons drie enveloppen van de bank in de brievenbus. In twee enveloppen zat post die we verwachtten, maar door de inhoud van de derde envelop, schrokken we ons een hoedje en zijn we gelijk de bank gaan bellen.

Dinsdag kwam het overzicht van het gespaarde saldo van de spaarhypotheek binnen. Dit bedrag kwam overeen met wat ik verwachtte. Ik heb het saldo verwerkt in mijn excel hypotheekoverzicht, en daarna de brief netjes gearchiveerd.

Donderdag kwam de bevestiging binnen van de extra aflossing die we per 1 februari doen. Ook hier niets vreemds aan de hand. Het nieuwe maandbedrag komt mooi overeen met wat ik zelf al berekend had. Ook deze brief is netjes opgeborgen in de papieren administratie.

Beide enveloppen waren erg dun, er zat maar één A4-tje in. Dinsdag kregen we ook nog een dikke envelop van de bank. Dat kregen we in december ook, na de eerste extra aflossing op de hypotheek. Daarin stond netjes het nieuwe hypotheekoverzicht opgesomd.

Nu echter was de inhoud heel anders. Het onderwerp was namelijk: “Opheffen rekening”. Met grote ogen en een hartslag van boven de 200 las ik de brief. Ik zou een aanvraag gedaan hebben om mijn rekeningen bij de bank op te heffen en de resterende saldi over te maken naar een rekening bij een andere bank. Bij de brief zat een retourenvelop en een formulier dat ik moest ondertekenen en terugsturen. Dan zou alles geregeld worden.

Ik had hier natuurlijk helemaal geen aanvraag voor gedaan. Er schiet dan gelijk van alles door je hoofd. De belangrijkste bij mij waren: phishing en identiteitsfraude.
Wel heb ik via internetbankieren gecontroleerd of het ontvangende rekeningnummer ook een bestaande rekening is. Ik kan alleen niet achterhalen op wiens naam die staat.

Ik heb dus gelijk de telefoon gepakt om met de bank te bellen. En nee, ik heb daar niet het nummer voor gebruikt dat in de brief vermeld stond, maar het nummer even opgezocht op internet en toen gebeld. Ik nam geen enkel risico.

Aan de telefoon kreeg ik een behulpzame meneer die gelijk van alles voor me ging uitzoeken. De brief die ik gekregen had was daadwerkelijk van de bank. Daarmee viel phishing gelukkig al af. Dan blijft identiteitsfraude nog over.

De afdeling die over dit soort zaken gaat werd erbij gehaald en die snapten er niets van. Ze konden in hun systeem nergens een aanvraag vinden. Er was dus geen aanvraag gedaan, en daarmee lijkt
identiteitsfraude ook niet in het spel te zijn

Hoe dit dan wel heeft kunnen gebeuren? Dat wisten ze zo niet en zouden echt diepgravender moeten gaan zoeken. Wel werd me geadviseerd om een officiële klacht in te dienen en dat heb ik dan ook gedaan.

Ik was na dit belletje wel een stuk geruster, alhoewel het me nog niet helemaal lekker zit. Ik ga daarom vandaag voor de zekerheid ook nog even langs een bankkantoor om helemaal zeker te zijn dat ik geen gevaar loop.

Wordt vervolgd

4 antwoorden op “Post van de bank: phishing of identiteitsfraude”

  1. Jemig, ik kan mijn voorstellen dat je daar van schrikt! Goed gehandeld! Ik zou ook als eerste denken aan phishing of indentiteitsfraude.
    De 'oorzaak' maakt het er niet duidelijker op. Goed om even langs te gaan bij de bank.

  2. Zo! Daar zou ik echt ontzettend van schrikken, juist als het wél van de bank komt. Want dan valt phishing (waarbij je eigenlijk niet echt wat verliest als je er niet intrapt) af en gaat het inderdaad waarschijnlijk om identiteitsfraude. Daar zou ik echt even van ondersteboven zijn. Hopelijk heeft het verder geen gevolgen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.