Storing internetbankieren: We kunnen niet aflossen

Nu alle hypotheekafschrijvingen van deze maand gedaan zijn wilde ik afgelopen maandag gelijk weer de volgende extra aflossing doorgeven via internetbankieren bij ABNAMRO. Dat lukte echter niet omdat, zodra ik het hypotheekgedeelte binnen internetbankieren opende, er een melding kwam met technische storing.

Heel kort kon ik het overzicht zien, maar daarna kwam gelijk de storingsmelding. Geen probleem, dat kan natuurlijk altijd een keer gebeuren. Maar gisteren kwam nog steeds dezelfde storing omhoog. Dus ook gisteren kon ik nog steeds niet de extra aflossing doorgeven. Nergens was er overigens een melding te vinden over een technische storing, ook had ik er geen mail of iets dergelijks over gekregen.

Dus heb ik via de interne mail een vraag gesteld wat er aan de hand was. Daar kreeg ik snel antwoord op dat er inderdaad een storing was en excuses daarvoor. Maar geen termijn waarop ze verwachten wanneer de storing weer voorbij is. Nu hebben we nog wel even, een extra aflossing moet voor de 10e van de maand opgegeven worden, maar ik vind het gewoon niet goed dat er niet pro-actief melding wordt gemaakt van een storing.

Ik vraag me trouwens ook af of lezers met een ABNAMRO hypotheek ook niet bij hun hypotheekoverzicht kunnen.

Hebben jullie wel eens last van storingen bij internetbankieren en hoe bericht jullie bank daar dan over?

Onder de 2 ton

Eigenlijk had ik voor vandaag een ander bericht gepland, maar gisteren was de extra aflossing op de annuïteiten hypotheek verwerkt bij mijn internetbankieren.
En daarmee kwam mijn hypotheekschuld officieel onder de €200.000, namelijk €199.742,79. Toch wel even een mooi moment om bij stil te staan.

Maar er was ook iets geks aan de hand.

Wanneer je bij de A.BNAMRO via internetbankieren extra aflost op je hypotheek, krijg je gelijk te zien wat je nieuwe maandlasten worden. Eerst zie je dat in de berekening in het internetbankieren zelf. Wanneer je de aflossing bevestigd hebt krijg je vervolgens ook nog een bankmail waarin de wijzigingen netjes onder elkaar staan opgesomd.

Wat is hier nou gek aan zou je denken? Het bedrag dat ik begin december op het scherm zag en later ook in de bankmail zag staan was €321,30 als nieuwe maandlasten. Zelf had ik in excel ook berekend wat het effect op de maandlasten zou zijn, en ik kwam uit op €321,29. Dat komt goed overeen en zal wel met afronding te maken hebben. Alhoewel die ene cent per maand over de resterende looptijd toch nog een verschil van 8 euro oplevert.

Maar goed, eerste berekening van de bank en van mezelf komen eigenlijk gewoon overeen. Toen ik gisteren echter naar het nieuwe maandbedrag keek op internetbankieren stond daar een lager bedrag, namelijk €320,78. Meer dan 50 cent verschil. Op een looptijd van nog 28 jaar is dat een aardig bedrag dat dat scheelt.

Mijn eerste gedachte was, mooi, ik hoef minder te betalen dus mondje dicht. Maar eigenlijk los je hierdoor minder af dan de bedoeling is en hou je aan het eind van de rit een bedrag van ca. €325 over. Geen schokkend bedrag, maar toch wel raar.

Maar wat me eigenlijk nog meer irriteert is dat ik niet snap waar dit verschil vandaan komt. De eerste berekening van mij en de bank komen overeen en nu wijkt de tweede berekening van de bank opeens af.
Ik ga ervan uit dat mijn berekening klopt (en dus de eerste berekening van de bank ook), maar wat gaat er dan mis bij de bank in de tweede berekening? De totale hypotheekschuld is namelijk wel goed berekend.

Dus heb ik de excelsheet erbij gepakt en ben een beetje gaan spelen met de hoogte van mijn extra aflossing. En wat blijkt, het nieuwe maandbedrag komt overeen met een aflossing van €1.100 in plaats van de gedane €1.000.
Wat alleen raar is, is dat de openstaande schuld dus wel overeenkomt met een aflossing van €1.000.

Hebben jullie ook wel eens zo’n fout van de bank meegemaakt bij het berekenen van nieuwe maandlasten? En wat zouden jullie doen? Aan de bel trekken of lekker zo laten? Ik ben benieuwd.

Update: Vandaag opnieuw ingelogd en nu staat er wel een maandbedrag van €321,29. Precies hetzelfde als ik berekend had. En dat zonder nog te reageren. Blijkbaar heeft de A.BNAMRO ook haar fout gevonden..