Verbaasd over Nederland

Op 29 mei jl. deed de Raad van State (RvS) een uitspraak die tot nu toe grote gevolgen heeft voor bouwprojecten in Nederland, van groot tot klein. Eén project lijkt echter totaal de dans te ontspringen en ik verbaas me daar hooglijk over.

PAS-uitspraak

Vandaag eens een keer geen stukje over hypotheken, beleggen, of belastingregels maar over hoe een gerechtelijke uitspraak bijna heel bouwend Nederland voorlopig stil zet.

Op 29 mei dus deed de RvS de uitspraak dat de PAS-regeling zoals Nederland die gebruikte niet voldeed aan de Europese Habitatrichtlijn. Nu ben ik zelf geen jurist dus ik zal het in normale bewoordingen proberen uit te leggen:

Bij bouwprojecten in de buurt van natuurgebieden moet in de vergunningsfase gekeken worden of de activiteiten niet zorgen voor extra stikstofuitstoot. Dit kan zowel tijdens het gebruikt van het te bouwen project zijn als tijdens de bouw zelf. Als er sprake is van extra stikstofuitstoot dan dienen er compenserende maatregelen genomen worden. Van die maatregelen moet bekend zijn dat ze ook effect zullen hebben.

In Nederland gebruikten we hiervoor het Programma Aanpak Stikstof (PAS). Verschil met de Europese richtlijn was dat bij de PAS compenserende maatregelen geaccepteerd werden die mogelijk in de toekomst effect zouden hebben. De RvS heeft nu echter geoordeeld dat deze manier van beoordelen niet voldoet en niet garandeert dat de extra stikstofuitstoot daadwerkelijk wordt gecompenseerd.

Grote gevolgen

Die uitspraak heeft grote gevolgen voor (bouw)projecten in Nederland. Vergunningen voor projecten in de buurt van natuurgebieden worden niet verstrekt omdat overheden niet weten hoe ze nu de stikstofuitstoot moeten beoordelen. Ik zal een paar voorbeelden geven uit de lange lijst met projecten die nu niet vergund kunnen worden:

  • Diverse aanpassingen aan snelwegen
  • Dijkversterkings/-verhogingsprojecten
  • Aanleg of uitbreiding spoorverbindingen
  • In gebruikname vliegveld Lelystad
  • Aanleg van diverse windmolenparken

De lijst bestaat uit 127 projecten en dat zijn alleen maar projecten waarvan de Rijksoverheid de opdrachtgever is. De lijst met getroffen projecten waarvan de lagere overheden opdrachtgever of vergunningverlener zijn is vele malen langer. Daarbij staan bijvoorbeeld ook woningbouwprojecten en zelf iets simpels aan de aanbouw aan een huis. Eén project lijkt echter compleet de dans te ontspringen.

Zandvoort

In mei 2020 moet er in Zandvoort voor het eerst in 40 jaar weer een formule 1 race gehouden worden. Laat ik beginnen met te stellen dat ik graag naar de formule 1 kijk en het ook wel leuk vind dat er nu een Grand Prix van Nederland komt. Hemel en aarde zijn verzet om die race naar Zandvoort te halen in plaats van naar Assen, maar daar wil ik het helemaal niet over hebben.

Om die Grand Prix te mogen organiseren moet het circuit aangepast worden. Bochten moeten worden aangepast, de pitstraat dient te worden aangepast en vooral moeten er veel tribunes worden bijgebouwd voor de ruim 100.000 mensen die al een kaartje gekocht hebben.

Die verbouwingen lijken allemaal gewoon door te kunnen beginnen en op tijd klaar te kunnen zijn voor mei volgend jaar. En daar wringt het bij mij een beetje. Een beetje boel zoals mijn dochter zou zeggen.

Het circuit van Zandvoort ligt namelijk middenin (of direct aangrenzend aan) een natuurgebied. En autoracen met auto’s met verbrandingsmotoren lijkt mijn nou zo ongeveer het schoolvoorbeeld van een activiteit waarbij stikstof wordt uitgestoten.

Toch lijken de verbouwingen op Zandvoort totaal immuun voor de stikstofuitspraak. Vergunningen zijn blijkbaar gewoon verstrekt, en ook de werkzaamheden kunnen gewoon van start.

Zelfs is net besloten om zowel het station als het spoor richting Zandvoort uit te breiden en dat alles voor drie weekenden in drie jaar.

De enige?

Ik ben blijkbaar de enige die zich verbaast over het feit dat deze verbouwingen kunnen doorgaan. In de media worden hier ook geen vragen over gesteld of artikelen over geschreven. En ook daar verbaas ik me dan weer over…. Of misschien zie ik het gewoon helemaal verkeerd en snap ik gewoon niet hoe de hazen lopen in ons landje..

7 antwoorden op “Verbaasd over Nederland”

  1. Ik verbaas me er ook over hoor. En die media…tsja…daar heb ik niet zo’n hoge pet van op (om het maar netjes te zeggen, meestal zijn de opmerkingen daarover fikser)

  2. De aanpassingen aan het spoor zijn natuurlijk niet alleen voor de F1, tijdens een warme zomerdag is de uitbreiding ook beschikbaar.

    Maar voor de rest heb je gelijk, het grote geld durven ze niet dwars te zitten lijkt het wel.

  3. Ik ben vooralsnog het meest verbaasd over de term “stikstof uitstoot”. Ongeveer 78% van de lucht die iedereen op aarde inademt bevat stikstof en precies dezelfde hoeveelheid wordt weer uitgeademd. Het doet NIETS met het lichaam.

    Vermoedelijk worden hier stikstofoxiden bedoeld (een mengsel van voornamelijk NO en NO2, meestal aangeduid met NOx). Het ontstaat door de hoge temperatuur in de motor waarbij de 2 hoofdbestanddelen van lucht met elkaar reageren en niet de de verbranding an sich.
    De katalysator ontleedt een groot deel van de NOx weer dus als het goed is komt er maar weinig van vrij.

    1. Ook nitraat NO3. Dat zorgt voor veel voedingsstoffen in de bodem en grondwater waardoor veel bestaande natuur, die juist een voedselarme omgeving nodig heeft het aflegt.

  4. Je bent zeker niet de enige die zich hier over verbaast maar ik denk ook dat het grote geld het weer wint van de natuur, helaas. Zoveel onnodige aanpassingen voor eventjes ‘plezier’ en de natuur en de vele tegenstanders hebben het nakijken. Alles weer voor het geld…

  5. Wat mij verbaasd is het buiten schot blijven van Schiphol. Ergens een berekening gezien dat er 20% (100.000 stuks!) meer vluchten gaan dan binnen deze wetgeving past.
    Reactie van Schiphol zelf: wij bestaan langer dan milieuwetgeving, dus hoeven we ons hier niet aan te houden.
    Dat kan toch niet waar zijn!?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.