Waarom ik zo min mogelijk met de trein reis

Als ik zakelijk moet reizen is het eerste vervoersmiddel waar ik aan denk de auto. Vervolgens komt… de auto en als derde denk ik aan de auto. Hoe dat komt? Ik heb het gewoon niet zo op het openbaar vervoer.

Echter moest ik vorige week in de spits naar het centrum van Utrecht en kwam ik na lang overwegen tot de conclusie dat mijn eerste drie keuzes niet de meest handige optie was. Ik kwam dus uit bij keuze nummer 4: het openbaar vervoer. Ik wil graag met jullie mijn ervaringen delen…

Eerste Klas

Vanuit mijn werk hebben we best een goede regeling voor dienstreizen moet ik zeggen. Er zijn poolauto’s, al dan niet volledig elektrisch, beschikbaar, de vergoeding voor het reizen met je eigen auto ligt ver boven de belastingvrije vergoeding en wanneer we met de trein gaan mogen we 1e klas reizen. Aangezien het declaratie-technisch handiger is om een E-ticket te kopen dan daarna proberen je anonieme OV-chipkaart uit te lezen kocht ik vooraf dus een E-ticket voor de 1e klas en printte die netjes uit. Even voor de goed orde: 1e klas retourtje kostte ruim 30 euro terwijl een 2e klas retourtje 12 euro goedkoper was.

In- en uitchecken

Om bij het station te kopen nam ik de metro en kocht daar ook een dagkaartje voor en reisde ik probleemloos naar het station. Tot zo ver allemaal goed. Daarna begon echter het leed dat treinleven heet. (In ieder geval voor de incidentele reiziger).

Volgens de website van de NS moest ik met het papieren E-ticket in de hand inchecken bij een incheckzuil die daar speciaal voor was. Na 10 minuten het station afgezocht te hebben en geen enkele speciale zuil gevonden te hebben gokte ik er maar op dat dat niet hoefde en dat ik het dan wel aan de conducteur zou kunnen uitleggen. Gelukkig stonden hier geen toegangspoortjes want anders had ik het perron niet eens opgekund.

Nadat de trein al een klein kwartier te laat arriveerde stapte ik in om vervolgens te moeten concluderen dat een 1e klas kaartje ook geen garantie op een zitplaats biedt. De gehele eerste klas zat vol, in meerdere wagons. Ik mocht dus een half uur staan voor ruim 15€. Verder verliep de reis prima en was dus ook een kwartiertje later in Utrecht. Ruim op tijd voor mijn afspraak want ik had al rekening gehouden met wat vertraging.

In Utrecht aangekomen had je daar wel poortjes en zuilen waar je je E-ticket kon scannen. Maar ik was nog een beetje bang voor het uitchecken zonder inchecken dus vroeg dat voor de zekerheid nog even na. Het bleek dat ik allen het ticket hoefde te scannen als er dichte poortjes waren.

Gerustgesteld voor de terugreis liep ik naar mijn afspraak en was, ondanks alles, toch in iets meer dan een uur van deur tot deur.

Het eerste deel van terugreis verliep een stuk soepeler en ontspannender. Ik kwam met mijn ticket op het perron en had zowaar de laatste zitplek bij de 1e klas. Anderen waren minder gelukkig en ondergingen onder licht gemor mijn lot van de heenweg.

Echter op mijn eigen station aangekomen zat ik opgesloten op het perron. De poortjes waren namelijk dicht en er waren geen zuilen waarbij je een E-ticket kon scannen. Ik kon dus niet naar huis op een legale manier.

Uiteindelijk ben ik maar met iemand mee door het poortje gegaan dat vervolgens heftig piepend protesteerde tegen mijn actie. De metroreis naar huis verliep weer prima verder en uiteindelijk was de totale duur van de terugreis slechts 50 minuten. Dat zou met de auto nooit gelukt zijn.

Wat is mijn algemene gevoel?

Na dit avontuur, want zo voelde het bijna, ben ik weer bevestigd in mijn “afkeer” tegen het openbaar vervoer. Een paar ergernissen die ik nog heb:

  • Informatievoorziening op de website over gebruik E-ticket klopt niet
  • Faciliteiten op mijn startstation niet geschikt voor E-ticket terwijl dit toch een intercitystation is
  • Een duur eerste klas ticket garandeert ook geen zitplaats in de spits.
  • Wanneer je met meer dan één persoon reist is de auto goedkoper

Om positief af te sluiten was de reistijd in dit geval wel veel korter dan dat ik ooit met de auto had kunnen halen.

Zijn jullie ervaringen met de trein beter dan die van mij of zijn jullie ook verknocht aan je auto zoals ik?

8 antwoorden op “Waarom ik zo min mogelijk met de trein reis”

  1. Soms is het druk en mensen zitten tegenwoordig 24/7 op een scherm te staren. Maar sinds ik met een kind reis, ga ik graag met het openbaar vervoer. Dat is namelijk heel gezellig.

    ’t Is wèl erg duur, dat wel. ….

    Je verhaal klinkt een beetje alsof je de trein ook niet helemaal een eerlijke kans hebt gegeven, of vergis ik me?

    1. Tja wat is eerlijk. Misschien als ik regelmatiger met de trein zou reizen en gewoon dan met een chipkaart zou kunnen in- en uitchecken dat het dan al soepeler zou gaan.
      Maar dat neemt niet weg dat je voor een flink bedrag toch wel een zitplaats zou mogen verwachten in de 1e klasse

  2. Het feit dat er niet altijd een toilet in de trein zit, dat je regelmatig moet staan en dat als ik een keer met de trein ga er altijd vertraging is of Utrecht cs dicht zit heeft mij 4 jaar geleden doen besluiten niet meer met de trein te gaan. Ik heb hem nog geen moment gemist.

  3. Bij voorkeur reis ik met de trein, maar ik hoef nooit in de spits te reizen. Ook mijn Europese dienstreizen maak ik per trein. Heerlijk ontspannen een aantal uur werken. Ik ben al menig maal uitgeruster
    aangekomen door met de nachttreinen te reizen dan collega’s die midden in de nacht moeten opstaan omdat ze perse per vliegtuig willen reizen.

  4. Ik vind de trein te duur. Binnen een straal van 10 kilometer pak ik altijd de fiets en daarbuiten de auto. Meestal zitten we dan met 4 of 5 personen in de auto.

  5. Mijn ervaringen zijn echt heel anders. Ik reis nl dagelijks 3u met de trein. Ik heb hiervoor een OV businesscard en zit 1e klas. Ik vind t heerlijk. Altijd n zitplaats, nog een beetje werken en die enkele vertraging per maand neem ik op de koop toe. Beter dan dagelijks in de file en ergernis in t verkeer. Nu stap ik ook nog eens zo fris als n hoentje de voordeur binnen en kan dan nog met van alles thuis aan de slag en ik hoef mn auto niet in 3 jaar vanwege de km’s volledig af te schrijven. Privé met de kinderen voor n uitje is een evenement. Hartstikke leuk.

  6. Mijn man reist dagelijks van de Achterhoek naar Amsterdam voor zijn werk omdat het beter is dan in de file staan. Maar hij heeft elke week wel te maken met een storing of ander probleem. Dus ideaal is het niet….

  7. precies hetzelfde gevoel bij ov tegenwoordig. wou laatst voor de leuke ervaring met de kinderen met de trein.. kosten zouden ruim 20 euro zijn tegenover een paar liter benzine en 1 euro parkeerkosten.. (en dat in rotterdam.. ) tja dat werd ook de auto.. alleen mijn man heeft een ov kaart voor als hij eens gaat stappen in rotterdam of een borrel heeft etc dan is de trein slimmer dan de auto 😉 en in zn 1tje vaak ook nog wel voordeliger ivm parkeerkosten. maar als gezin is de auto fijner (kids kunnen slapen op de terugweg, niet overstappen etc, geen gesleep, wachttijden.. weg wanneer je wil en naar huis wanneer je wil..

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.